Згідно річного плану роботи ХЗОШ № 91 адміністрація школи протягом 2021/2022 навчального року вивчала і контролювала рівень виховної роботи педагогічного колективу з учнями школи.

У ХЗОШ № 91 працює система виховання, в основу якої покладені закони України: «Про позашкільну освіту» № 1841-ІІІ, зі змінами від 06.06.2005, «Про повну загальну середню освіту», від 26.04.2001 № 2402-ІІІ «Про охорону дитинства», «Про молодіжні та дитячі громадські організації» № 281-ХІV від 01.12.1998, Укази Президента України «Про невідкладні заходи щодо забезпечення функціонування та розвитку освіти в Україні» № 1013/2005 від 04.07.2005, «Про заходи щодо розвитку системи виявлення та підтримки обдарованих та талановитих дітей та молоді» № 927/2070 від 30.09.2010, «Про невідкладні додаткові заходи щодо зміцнення моральності у суспільстві та утвердження здорового способу життя» № 258/2002 від 15.03.2002, від 18.05.2019 № 286/2019 «Про Стратегію національно-патріотичного виховання на 2020-2025», постанови Кабінету Міністрів України «Про удосконалення роботи з талановитими дітьми» № 88 від 03.02.2010, накази Міністерства освіти і науки України «Про національно-патріотичне виховання в системі освіти» № 768 від 16.07.2015, «Про затвердження плану дій щодо реалізації Стратегії національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2017-2020 роки» від 18.10.2017 № 743-р, «Про затвердження плану заходів на 2019-2022 роки з реалізації Концепції підтримки та сприяння розвитку дитячого громадського руху в Україні» від 20.03.2019 № 171-р, «Про Основні орієнтири виховання учнів 1-11-х класів загальноосвітніх навчальних закладів України» № 1243 від 31.10.2011 та інші нормативно-правові документи. Педколектив продовжував вивчати документи:

· Розпорядження Кабінету Міністрів України «Про затвердження плану заходів з реалізації Національної стратегії реформування системи юстиції щодо дітей на період до 2023 року»;

· Розпорядження Харківської обласної державної адміністрації «Про затвердження плану заходів в Харківській області на 2021-2022 роки з реалізації Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні до 2030 року»;

· Постанову Кабінету Міністрів України «Питання Державної соціальної програми запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі на період до 2025 року»;

· Постанову Кабінету Міністрів України «Про затвердження Державної цільової соціальної програми національно-патріотичного виховання на період до 2025 року та внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України»;

· Постанову Кабінету Міністрів України «План дій щодо реалізації Стратегії національно-патріотичного виховання на 2020-2025 року»;

· Стратегію національно-патріотичного виховання на 2020-2025;

· Наказ Міністерства освіти і науки України «Про затвердження Рекомендацій щодо порядку використання державної символіки в навчальних закладах України» № 439 від 07.09.2000;

· Програму виховання дітей та учнівської молоді в Україні.

У 2021 році відзначалася 30 річниця незалежності України. Тому

основну увагу було зосереджено на поглибленні знань учнів про нашу державу – Україну; формування національно-патріотичного світогляду школярів, національно-культурної ідентичності, активної громадянської, державницької позиції та почуття власної гідності; виховання любові до рідного краю, повагу до його історичного минулого і сучасного, шанобливе ставлення до символів держави; формуванні загальнолюдських цінностей, творчої ініціативної особистості через використання методики колективної творчої діяльності, виховання свідомих громадян – патріотів України, підвищення рівня культури, патріотизму, духовності, моральності, трудового, екологічного, естетичного та розумового виховання школярів в умовах розвитку національної школи; реалізації спільних проектів; встановлення партнерських контактів з громадськими організаціями, фондами та установами Європейських країн.

Головною метою сучасної загальної середньої освіти в Україні є виховання свідомого громадянина та патріота своєї країни, формування життєво компетентної особистості, здатної до життєдіяльності в полікультурному соціумі. Згідно з основними викликами сьогодення, школа ХХІ століття – це передусім відкрита виховна система, спрямована на виховання дитини як суб'єкта особистісного життя й успіху, оволодіння учнем життєвою компетентністю.

Протягом 2021/2022 навчального року в школі працював:

- військовий гурток для учнів 10-х класів «Юний стрілець» (керівник – Красніков Олег Михайлович);

- гурток «Географічне краєзнавство» для учнів 8-х класів (керівник – Камініна Наталія Олексіївна);

- танцювально-хореографічний гурток «Еледанс» (керівник – Глаубе Елліна Віталіївна);

-дружина юних пожежників (керівник – Лемещенко Ольга Олександрівна).

Під керівництвом викладача предмету «Захист України» Краснікова Олега Михайловича здійснювалася робота з військово-патріотичного виховання. Учні-допризовники 10-11-х класів брали активну участь у військово-спортивних змаганнях «Нумо, хлопці!».

До пам’ятних дат: дня визволення України від нацистських загарбників, відзначення 100-річчя подій Української революції 1917-1921 років, дня Збройних Сил України, Дня захисника України та Дня українського козацтва, Дня Соборності України, Дню Незалежності України, Дня пам’яті жертв голодоморів, дня виводу військ з Афганістану, річниці Майдану, дня вшанування подвигу Героїв Крут, подвигу учасників Революції гідності та увічнення пам’яті Героїв Небесної Сотні в школі проводилися виховні години.

Добре працювали вчителі початкових класів Білецька Лариса Алімівна, Бобова Любов Павлівна, Абакумова Валентина Іванівна, Самойлова Валерія Володимирівна, Колганова Майя Анатоліївна, Тоноян Лариса Борисівна, Кондратенко Олена Миколаївна, Ниценко Інна Олексіївна, Горбаньова Валентина Миколаївна, Сіліна Марина Едуардівна. Це досвідчені вихователі, які приділяли велику увагу питанням культури поведінки, спілкування, зовнішнього вигляду та безпеки життєдіяльності учнів. Вони дбають про те, щоб класні приміщення були затишними, а мікроклімат у колективі – родинним.

Школярі брали активну участь у конкурсах малюнків, проектах, фестивалях, а саме:

· «Святкові візерунки» (переможці Мерзлікін Є. – 4-А клас, Пузик В. – 4-В, Ковальов О. – 3-В клас);

· Всеукраїнському учнівському літературно-мистецькому конкурсі «Стежками Каменяра»;

· «Ялинкова прикраса своїми руками для енергетиків»;

· «Мій біль - Афганістан»;

· Еко-Енерго-Конкурс «Україні – зелений курс!» - 2022;

· У акції «Будуємо мир разом!» (виготовлення кубика, що ілюструє різні сфери миротворчої діяльності учнів закладу освіти);

· У міському конкурсі творчих робіт вільного жанру «Присвята рідному місту» (у номінації «Мій Харків – мої крила» свою відео екскурсію по місту презентувала учениця 11-А класу Кротенко П.);

· У міському конкурсі буктрейлерів «Книжковий калейдоскоп класики» свою роботу презентувала учениця 10-А класу Мирошниченко С.

У зв’язку з військовим станом та проведенням бойових дій на

території міста дистанційно проводилися фотоконкурси: до Дня вишиванки, до Дня доброти та порозуміння «Поділись своїм теплом з людьми похилого віку, з тваринами, з військовими», до Міжнародного дня захисту дітей «Ми діти твої, Україно!», до Дня батька «Мій батько найкращий!». Проведені онлайн свято Останнього дзвоника та Випускний.

Учасники шкільного танцювально-хореографічного гуртка (ансамблю) «Еледанс» (учні 1-8 класів) приймали активну участь та отримали перемогу у районних, обласних конкурсах та шкільних святах (керівник Глаубе Елліна Віталіївна).

Під керівництвом вчителя іноземної мови Штих Оксани Іванівни ведеться робота шкільного євроклубу «Euromix». В цьому році члени евроклубу приймали участь у:

· Всеукраїнських конкурсах для євроклубів;

· Всеукраїнському Форумі Мереж ЄС та Єврошколи;

· Міжнародному проекті "Seasons with the rhythm of nature";

· Міжнародному проекті «Whose chocolate factory is this?»;

· Міжнародний проект e-Twining Plus (європейська спільнота шкіл);

· Міжнародний проект iEARN з обміну різдвяними листівками;

· Міжнародній панельній дискусії програми «GEIST», присвяченій Дню Землі.

У 2021/2022 навчальному році під керівництвом Голєнкової Інни Валентинівни активно проводилася волонтерська робота серед учнів школи. Волонтери школи та члени шкільного самоврядування «САМ» проводили акції:

· збір коштів для організації Червоний Хрест (3640 грн);

· «Допоможемо разом!» - це збір коштів на лікування онкозахворої матері учениці 3-Б класу ХЗОШ № 91 Табаченко Альони (4300 грн);

· «SOS!» - це збір коштів на лікування учениці 1-А класу ХСШ № 77 Драшиш Алевтині (6842 грн);

· «Монетки – дітям!» - це збір монет номіналом «25 копійок» та обмін їх на гроші, які пішли на лікування онкохворих дітей України (381 монетка);

· За підтримки ініціативи медпрацівників закладу освіти було організовано благодійну волонтерську акцію «Сестра милосердя АТО/Харків» - це збір засобів первинної гігієни, солодощів, теплих речей, канцелярських товарів для воїнів - захисників, які постраждали в наслідок проведення бойових дій і перебувають на лікуванні в Харківському шпиталі;

· До Дня захисту тварин (4 жовтня) проводилися Уроки доброти про гуманне та відповідальне ставлення до тварин, в яких прийняли участь учні 15 класів школи. Школа отримала Сертифікат учасника Міжнародного Уроку доброти;

· «Каштани» - збір каштанів для тварин Харківського зоопарку (174 кг).

Живий інтерес в учнів середніх класів викликають екскурсії, відвідування театрів, музеїв, філармонії та органного залу, виставок тощо. У 2021/2022 навчальному році учні школи побували на екскурсії у м. Львів, відвідали сучасний центр Оперативно-рятувальної служби Цивільного захисту ГСЧС України у м. Ватутіне.

Багато зусиль доклали старшокласники, аби День вчителя, День українського козацтва, День рідної мови, Новорічний концерт стали справжніми святами.

Класні керівники докладають багато зусиль, щоб виховати справжніх патріотів - громадян України, людей, спроможних увійти у нове життя, здатних не пливти за течією, а йти обраним шляхом.

Крім того, учні школи відвідують позашкільні заклади: ЦДЮТ, дитячі спортивні школи, музичні школи, танцювальні колективи, займаються в комп’ютерних клубах та інше. У 2021/2022 навчальному році з 720 учнів 45 % учнів залучені до роботи в гуртках та секціях у школі та позашкільних закладах.

Етичне і моральне вихованняучнів також здійснюється на годинах спілкування, виховних та класних годинах з дотриманням карантинних умов.

Велику роль в цьому напрямку відіграють культпоходи в театр «Мадригал» та у кінотеатри міста.

Профорієнтаційна робота у школі знаходиться на достатньому рівні: учні 11 класів відвідують онлайн курси при ЗВО, зустрічаються онлайн з представниками різних ЗПТО, коледжів, технікумів, відвідують Дні відкритих дверей. Укладені договори про співпрацю з ЗПТО, ЗВО міста.

Учні чесно і високоякісно трудилися на користь суспільства на пришкільній території.

Роботу з батьками учнів можна відзначити як різноманітну, регулярну. Проходили он-лайн батьківські збори, батьківські лекторії та консультації. Класні керівники, практичний психолог Шевченко Аліна Миколаївна консультували батьків з різних питань виховання та навчання дітей.

Виходячи з вищезазначеного, треба зазначити, що всі вихованці школи протягом року були задіяні в виховному процесі, мали доручення, були залучені до роботи гуртків, клубів, спортивних секцій, музичних шкіл, факультативів. І хоча протягом року мали місце окремі порушеннядисципліни серед учнів (паління цигарок, пропуски занять без поважної причини, вживання ненормативної лексики), але серйозних правових порушень, здійснених учнями школи, не виявлено. А рівень ефективності участі класів у виховних заходах був досить високий. Про це свідчать грамоти, які одержали учні школи.

Разом з тим слід вказати на недоліки у виховній роботі:

1. Деякі класні керівники допускають формалізм в проведенні класних годин: читання нотацій та моралізування, бесіди про навчання та поведінку, що створюють бар’єр ворожості між учнями та класними керівниками. Як наслідок – ефективність класних годин низька.

2. Недостатній рівень підготовки та проведення класних годин в 11-Б (кл.

керівник Давидова Олена Володимирівна), 5-Б (кл. керівник Івакіна Тетяна Олександрівна), 3-А (кл. керівник Стадницька Світлана Юріївна), 9-Б

(кл. керівник Штих Оксана Іванівна), 7-А (кл. керівник Анопрієнко Юлія

Вікторівна) класах.

3. Недостатньо приділяється уваги профілактиці паління цигарок, про що свідчать випадки паління цигарок на поверхах школи (учні 9-А, 9-Б класів).

4. У частини учнів не сформовані навички культурної поведінки, що проявляється у безвідповідальному відношенню до шкільних обов’язків, різних правопорушень у закладі освіти та суспільних місцях, запізненнях та прогулах уроків. Низький рівень вихованості учнів у 9-Б (кл. керівник Штих Оксана Іванівна), 11-А (кл. керівник Определякова Інна Олексіївна), 7-А (кл. керівник Анопрієнко Юлія Вікторівна), 7-Б (кл. керівник Чорноіванова Світлана Павлівна).

5. Недостатньо ведеться робота зі слабо встигаючими учнями, з дітьми, сім’ї яких опинилися в скрутних життєвих обставинах, та з дітьми групи “ризику”. Класні керівники (Клюєва О.С., Штих О.І.) погано ознайомлені з морально-побутовими умовами проживання учнів в зв’язку з тим, що мало відвідують сім’ї вдома.

6. Класні керівники (Стадницька С.Ю.) не завжди тактовно розмовляють з дітьми. Іноді у вчителів відсутня елементарна культура спілкування з дітьми. Класні керівники забувають про те, що вчитель своїм особистим прикладом виховує учнів.

Кiлькiсть переглядiв: 68